loading...
کنکوری امروز
علی کهزادی بازدید : 239 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

کنکور در ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور که سازمانی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولّی اصلی برگزاری کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌های دولتی است. این آزمون در هر سال یک بار در ماه تیر به صورت یک‌مرحله‌ای و برای پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، زبانهای خارجی و هنر به طور جداگانه برگزار می‌شود.

مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز آزمون‌های تقریباً مشابهی را برای پذیرش دانشجو برگزار می‌کرد. دانشگاه آزاد اسلامی، آزمون گروه پزشکی را جداگانه از آزمون علوم تجربی برگزار می‌کرد. از کنکور سراسری ۱۳۹۲ این آزمون با آزمون سراسری تلفیق شد.

طبق مصوبه مجلس، قرار است کنکور به تدریج حذف شود و معیارهای دیگری برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود.

 

تاریخچه

اوّلین کنکور ایران در سال ۱۳۴۸ برگزار شد و ۴۷٬۷۰۳ نفر داوطلب در آن شرکت کردند. سؤالات اوّلین دورهٔ کنکور، به صورت سؤالات کوتاه جواب طرّاحی شده بود. آزمون سال ۱۳۹۲، چهل و سومین آزمون کنکور ایران است.[۱]

دروس عمومی

۴ درس زبان و ادبیات فارسی، دین و زندگی، زبان خارجی و زبان عربی در کلیه آزمون‌ها به‌عنوان دروس عمومی مورد سؤال واقع می‌شوند.[۲][۳]

دروس اختصاصی

دروس اختصاصی گروه‌های آزمایشی مختلف عبارت‌اند از:

ریاضیات (شامل: ریاضی، حسابان، حساب دیفرانسیل و انتگرال، هندسه، هندسه تحلیلی و جبر خطی، ریاضیات گسسته، آمار و مدلسازی، جبر و احتمالفیزیک و شیمی.

زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، ریاضیات عمومی، فیزیک و شیمی

زبان و ادبیّات فارسی (شامل: تاریخ ادبیات ایران و جهان، آرایه‌های ادبی، عروض و قافیه و متون نظم و نثر)، زبان عربی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و منطق، تاریخ، جغرافیا و ریاضیات پایه.

زبان خارجی تخصّصی

درک عمومی ریاضیات و فیزیک، درک عمومی هنر، رسم فنی، خواصّ مواد، درک اختصاصی هنر (موسیقی، نمایش و تصویری - تجسّمی)

گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی

گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی از گروه‌های پنجگانه آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها (آموزش عالی) است که به طور مستقل آزمون ورودی برگزار می‌کند و رشته‌هایی در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته ریاضی - فیزیک باید قدرت درک، فهم و تجزیه و تحلیل بالایی در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی داشته و پایه درسی آنها در دروس نامبرده قوی باشد. . همچنین دانش‌آموز این رشته با مباحثی چون نامعادلات، معادله درجه دوم، تابع درجه دوم، لگاریتم، تصاعد عددی، تصاعد هندسی، تابع و انواع آن مجانب، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد مشتق، انتگرال، مثلثات در درس ریاضی و مبحث حرکت‌شناسی، دینامیک، نوسان، موج، صوت، موج الکترومغناطیس، فیزیک اتمی، الکتریسته ساکن، دما، گرما، فشار، گازها، نور در درس فیزیک و مبحث شیمی آلی، شیمی معدنی و... در درس شیمی آشنا می‌شود که علاقه و قدرت یادگیری وی در این دروس از نکات حائز اهمیت است. دانش‌آموزان این رشته می‌توانند در مقاطع بالاتر (دانشگاهی) به تحصیلات خود در رشته‌های فنی و مهندسی ادامه دهند.

در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، ریاضیات به عنوان مهمترین و اصلیترین ماده امتحانی اهمیت بسیاری دارد. ریاضیات رشتهٔ ریاضی به ۳ قسم تقسیم می‌شود: حساب (شامل ریاضیات ۲ حسابان و حساب دیفرانسیل و انتگرال) هندسه (شامل هندسه ۱ هندسه ۲ و هندسه تحلیلی و جبر خطی) ریاضیات گسسته (شامل آمار و مدلسازی جبرواحتمال و گسسته)

دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی: ریاضی - فیزیک - شیمی

  • دروس تخصصی برای هر رشته‌ای و هر زیر گروهی در کنکور ضریبی متفاوت دارد.

منابع گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در کنکور:

  1. ریاضی (هندسه ۱، هندسه ۲، آمار و مدلسازی، ریاضیات ۲، جبر و احتمال، حسابان، حساب دیفرانسیل و انتگرال ۱و۲ دوره پیش دانشگاهی، هندسه تحلیلی و جبر خطی دوره پیش دانشگاهی، ریاضیات گسسته دوره پیش دانشگاهی)
  2. فیزیک (فیزیک ۱ و آزمایشگاه، فیزیک ۲ و آزمایشگاه، فیزیک ۳ و آزمایشگاه ویژه رشته ریاضی و فیزیک، فیزیک ۱و۲ دوره پیش دانشگاهی)
  3. شیمی (شیمی ۲ و آزمایشگاه، شیمی ۳ و آزمایشگاه، شیمی ۱و۲ دوره پیش دانشگاهی)

گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دارای ۳ زیرگروه می‌باشد.

زیر گروه ۱

زیر گروه ۲

زیر گروه ۳

گروه آزمایشی علوم تجربی

کتاب زیست شناسی (۲) سال سوم دبیرستان

گروه آزمایشی علوم تجربی از گروه‌های پنج‌گانه آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها (آموزش عالی) است که به طور مستقل آزمون ورودی برگزار می‌کند و رشته‌هایی در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.

گروه آزمایشی علوم تجربی دارای ۵ زیرگروه است. شرکت کنندگان در این گروه آزمایشی پس از قبولی در کنکور می‌توانند در رشته‌های چون پزشکی، دندان‌پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و... تحصیل کنند. از نظر طبقه‌بندی علوم، علوم تجربی شامل چهار علم «شیمی»، «فیزیک»، «زیست‌شناسی» و «زمین‌شناسی» است. در این گروه آزمایشی به طور یکسان به این چهار علم پرداخته نمی‌شود؛ مثلاً درباره زیست‌شناسی بسیار مفصل بحث می‌شود و ضریب بالایی هم دارد در حالی که در علم شیمی بین گروه علوم ریاضی و فنی با این گروه آزمایشی تفاوتی وجود ندارد و منابع یکی است. همین مسئله درباره علم فیزیک هم به چشم می‌خورد. علم زمین‌شناسی هم که با ضریب صفرش در زیرگروه یک، خود گویای همه چیز است.

مواد تخصصی امتحانی این گروه برگرفته از دروس تخصصی رشته تحصیلی علوم تجربی از شاخه متوسطه نظری است. این رشتهٔ دبیرستانی درباره علوم تجربی و طبیعی بحث می‌کند. از مهمترین دروس این رشته زیست شناسی می‌باشد که در کنکور نیز بالاترین ضریب را دارد. از مباحث اصلی دروس زیست‌شناسی می‌توان به زیست‌شناسی و بهداشت محیط، زیست گیاهی، زیست جانوری، زیست سلولی مولکولی و ژنتیک و... اشاره کرد. شرکت کنندگان در گروه آزمایشی علوم تجربی باید پایه و بنیه علمی قوی در درس زیست‌شناسی داشته و به‌راحتی از پس مسائل ریاضی، فیزیک (در حد علوم تجربی) و شیمی برآیند.

در گروه آزمایشی علوم تجربی بسته به زیرگروه‌ها: دروس زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، شیمی و... مهم تلقی می‌شوند.

دروس تخصصی گروه آزمایشی علوم تجربی: زمین شناسی - ریاضی - زیست شناسی - فیزیک - شیمی.

ضرایب دروس:

دروسزیر گروه ۱زیر گروه ۲زیر گروه ۳زیر گروه ۴زیر گروه ۵
زمین‌شناسی صفر ۱ ۴ ۱ ۱
زیست‌شناسی ۴ ۴ ۲ ۲ ۲
شیمی ۳ ۳ ۲ ۲ ۲
فیزیک ۲ ۲ ۲ ۳ ۲
ریاضیات ۲ ۳ ۳ ۴ ۳
  • از آنجا که دروس تخصصی نقش بالایی در قبولی فرد دارند، تمام اعداد بالا در عدد ۳ ضرب می‌شوند.
  • با توجه به این که درس زمین‌شناسی در زیر گروه اول تجربی (زیر گروه پزشکی) ضریب صفر دارد به همین علت این درس دارای انحراف معیار نیست.
  • در کلیه رشته‌های مرتبط با پزشکی زیست شناسی بالاترین ضریب را داراست.
  • بر اساس برخی منابع زیر گروه اول را زیر گروه زیست شناسی، زیر گروه دوم را زیر گروه شیمی، زیر گروه سوم را زیر گروه زمین‌شناسی، زیر گروه چهارم را زیر گروه ریاضیات و زیر گروه پنجم را نیز زیر گروه فیزیک نامیده‌اند.

منابع: # ریاضیات (هندسه ۱، آمار و مدلسازی، ریاضیات ۲، ریاضیات ۳، ریاضی عمومی ۱و۲ دورهٔ پیش‌دانشگاهی)

  1. فیزیک (فیزیک ۱ و آزمایشگاه، فیزیک ۲ و آزمایشگاه، فیزیک ۳ و آزمایشگاه ویژه رشته تجربی، فیزیک ۱و۲ دورهٔ پیش‌دانشگاهی)
  2. زیست‌شناسی (زیست‌شناسی و آزمایشگاه ۱، زیست‌شناسی و آزمایشگاه ۲، زیست‌شناسی ۱و۲ دورهٔ پیش‌دانشگاهی)
  3. شیمی (شیمی ۲ و آزمایشگاه، شیمی ۳ و آزمایشگاه، شیمی ۱و۲ دورهٔ پیش‌دانشگاهی)
  4. زمین‌شناسی (زمین‌شناسی سال سوم دبیرستان و علوم زمین دورهٔ پیش‌دانشگاهی)

در کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی ۵۰ سؤال به زیست شناسی، ۳۵ سؤال به شیمی، ۳۰ سؤال به ریاضیات، ۳۰ سؤال به فیزیک و ۲۵ سؤال هم به زمین‌شناسی تعلق می‌گیرد. برای پاسخ‌گویی به سؤالات زیست‌شناسی ۳۶ دقیقه، شیمی ۳۵ دقیقه، ریاضیات ۴۵ دقیقه، فیزیک ۳۷ دقیقه و زمین‌شناسی ۲۰ دقیقه وقت در نطر گرفته شده‌است. شایان ذکر است که برای هر کدام از دروس عمومی ۲۵ سؤال در نظر گرفته شده است. در کنکور سراسری ابتدا دفترچهٔ عمومی را پخش می‌کنند، به ترتیب: زبان و ادبیات فارسی (عمومی)، زبان عربی (عمومی)، دین و زندگی و در نهایت زبان انگلیسی. ما بین دفترچه دروس عمومی و دفترچه دروس اختصاصی، دفترچه درس زمین شناسی را می‌دهند. در واقع دفترچه درس زمین شناسی جدا از دفترچه دروس اختصاصی است.

رشته‌های دانشگاهی گروه آزمایشی علوم تجربی در ۵ زیرگروه می‌باشد:

زیر گروه ۱

زیر گروه ۲

زیر گروه ۳

کتاب زمین شناسی سال سوم دبیرستان

زیر گروه ۴

زیر گروه ۵

گروه آزمایشی علوم انسانی

کتاب‌های درسی ادبیات فارسی در دبیرستان به ترتیب از چب به راست: ادبیات فارسی (۱)، ادبیات فارسی (۲) کلیه رشته‌ها، ادبیات فارسی (۳) رشته علوم انسانی و ادبیات فارسی (۳) رشته ریاضی و علوم تجربی

گروه آزمایشی علوم انسانی از گروه‌های پنجگانه آزمون سراسری آموزش عالی ورود به دانشگاه‌ها (کنکور) است. این گروه آزمایشی به طور مستقل آزمون ورودی و رشته‌هایی در سطح کارشناسی و کاردانی دارد.

گروه آزمایشی علوم انسانی دارای ۵ زیرگروه است.

مواد تخصصی امتحانی آن از دروس تخصصی رشتهٔ تحصیلی علوم انسانی است که خود از شاخهٔ متوسطهٔ نظری است. رشتهٔ علوم انسانی بیشتر تأکید بر مباحث مرتبط با تفکر آدمی (دروس فلسفه و منطق و روان‌شناسی)، جامعه و مسائل مرتبط با آن (جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافیا و اقتصاد) و مهم‌تر از همه زبان (ادبیات فارسی و عربی) که وسیلهٔ درک و انتقال پیام میان انسانها است، دارد.

دروس تخصصی: ریاضی - اقتصاد - ادبیات فارسی - زبان عربی - تاریخ و جغرافیا - علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی) - فلسفه و منطق - روان‌شناسی.

رشته‌های گروه آزمایشی علوم انسانی در ۵ زیرگروه است.

زیر گروه ۱

زیر گروه ۲

زیر گروه ۳

زیر گروه ۴

کتاب درسی تاریخ ایران و جهان (۲)

زیر گروه ۵

ضرایب دروس تخصصی برای زیرگروه‌های مختلف:

دروسزیر گروه ۱زیر گروه ۲زیر گروه ۳زیر گروه ۴زیر گروه ۵
ادبیات فارسی ۴ ۲ ۲ ۲ ۲
زبان عربی ۴ ۱ ۱ ۱ ۱
ریاضی ۲ ۴ ۴ ۳ ۳
اقتصاد ۱ ۲ ۳ ۲ ۲
تاریخ و جغرافیا ۱ ۱ ۱ ۳ ۱
علوم اجتماعی ۱ ۳ ۲ ۲ ۳
فلسفه و منطق ۳ ۱ ۱ ۲ ۲
روان‌شناسی ۱ ۲ ۱ ۳ ۳
  • از آنجا که دروس تخصصی نقش بالایی در قبولی فرد دارند، تمام اعداد بالا در عدد ۳ ضرب می‌شوند.
  • در چندین سال اخیر میانگین درصد دروس ریاضی و زبان انگلیسی در کنکور انسانی به ترتیب ۳٪ و ۵٪ بوده است.

منابع گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور:

کتاب درسی تاریخ ادبیات ایران و جهان (۲)

.

  1. ادبیات فارسی [تاریخ ادبیات ایران و جهان ۱، تاریخ ادبیات ایران و جهان ۲، آرایه‌های ادبی، ادبیات فارسی (قافیه، عروض، سبک‌شناسی و نقد ادبی) دورهٔ پیش‌دانشگاهی.]
  2. زبان عربی (عربی ۲، عربی ۳، عربی دورهٔ پیش‌دانشگاهی)
  3. ریاضی (ریاضیات ۱، آمار و مدل‌سازی، ریاضی سال سوم دبیرستان، ریاضی پایه دورهٔ پیش‌دانشگاهی)
  4. اقتصاد (اقتصاد سال دوم دبیرستان)
  5. تاریخ و جغرافیا (تاریخ ایران و جهان ۱، تاریخ ایران و جهان ۲، تاریخ‌شناسی دورهٔ پیش‌دانشگاهی/ جغرافیا ۱، جغرافیا ۲، جغرافیا دورهٔ پیش‌دانشگاهی)
  6. علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی ۱، جامعه‌شناسی ۲، علوم اجتماعی دورهٔ پیش‌دانشگاهی)
  7. فلسفه و منطق (فلسفه سال سوم دبیرستان، فلسفه پیش‌دانشگاهی، منطق سال سوم دبیرستان)
  8. روان‌شناسی (روان‌شناسی سال سوم دبیرستان)
  • دروس تخصصی برای هر رشته‌ای و هر زیر گروهی در کنکور ضریبی متفاوت دارد.

گروه آزمایشی هنر

کنکور هنر یکی از ۵ کنکور ورود به مقطع کارشناسی و یا کاردانی دانشگاه در ایران است. این کنکور مختص داوطلبانی است که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته‌های هنری در دانشگاه هستند. این کنکور همانند ۴ کنکور دیگر (ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان خارجه) دارای ۴ درس عمومی و ۷ درس اختصاصی به شرح زیر است:

  1. درک عمومی هنر ۳۰ تست
  2. درک عمومی ریاضی و فیزیک ۳۰ تست
  3. ترسیم فنی ۲۰ تست
  4. خلاقیت تصویری ۲۰ تست
  5. خلاقیت نمایشی ۲۰ تست
  6. خلاقیت موسیقی ۲۰ تست
  7. خواص مواد ۲۰ تست

برای شرکت در کنکور هنر داوطلب نیازمند مدرک پیش دانشگاهی در هر رشته‌ای است. منابع کنکور غالبا توسط سازمان سنجش اعلام شده و علاوه بر آنها برای دروس اختصاصی نیازمند مطالعه منابع آزاد هستید این کنکور برای پذیرش در رشته‌های هنری غالبا دارای امتحان عملی است که غالبا در اواسط آبان ماه این آزمون برگزار می‌شود. دروس تخصصی گروه آزمایشی هنر: درک عمومی هنر - درک عمومی ریاضی و فیزیک - ترسیم فنی - خلاقیت تصویری و تجسمی - خلاقیت نمایشی - خلاقیت موسیقی - خواص مواد.

  • دروس تخصصی برای هر رشته‌ای و هر زیر گروهی در کنکور ضریبی متفاوت دارد. این را به یاد داشته باشید که خواص مواد در تمام پنج زیرگروه ضریب یک دارد و میانگین آن در سال گذشته کمتر از ده درصد بوده‌است.

رشته‌ها

گروه آزمایشی زبان

گروه آزمایشی زبان‌های خارجی از گروه‌های آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها (آموزش عالی) است که به طور مستقل آزمون ورودی برگزار می‌کند و رشته‌هایی در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. گروه آزمایشی زبان‌های خارجی دارای چهار زیرگروه می‌باشد.

دروس تخصصی عبارتند از:

  • برای زیر گروه یک :زبان تخصصی انگلیسی
  • برای زیر گروه دو :زبان تخصصی آلمانی
  • برای زیر گروه سه :زبان تخصصی فرانسه
  • برای زیر گروه چهار :زبان خارجی (ضریب زبان خارجی ۴ محسوب می‌شود)
  • دروس تخصصی برای هر رشته‌ای و هر زیر گروهی در کنکور ضریبی متفاوت دارد.
  • در زیرگروه ۴ درس زبان خارجی (عمومی) با ضریب ۴ محاسبه می‌شود و درس اختصاصی وجود ندارد.

زیر گروه یک

زیر گروه دو

زیر گروه سه

زیر گروه چهار

منابع

  1. پرش به بالا «خبرآنلاین - آقای کنکور از ۴۰ سال کار در سازمان سنجش می‌گوید». وبگاه خبری خبرآنلاین. وبگاه خبری خبرآنلاین khabaronline.ir، ۱۳۹۰/۳/۱۶. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۲۷ آوریل ۲۰۱۲.
  2. پرش به بالا * منابع کنکور سراسری سال ۱۳۸۸
  3. پرش به بالا * دفترچه‌های راهنمای آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

پیوند به بیرون

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    چند ساعت در روز درس می خوانید؟
    ایا با حذف کنکور موافق هستید؟